Skip to main content

Motocykl - renowacja krok po kroku

Renowacja motocyklu wiąże się z dość długim i wieloetapowym procesem. Osoby, które decydują się na dokonanie renowacji motocykla, który już dawno stracił blask nowości, muszą się liczyć z tym, że renowacja zabiera sporo czasu i wymaga przeprowadzania wielu skomplikowanych procesów. Mocno skorodowane pojazdy wymagają całkowitej rozbiórki, w celu wyczyszczenia, odbudowy i polakierowania karoserii. W tym artykule przybliżymy nieco, jak dokładnie wygląda proces renowacji motocykla krok po kroku.

renowacja motocykla krok po kroku

Oczyszczanie karoserii

Na samym początku trzeba dokonać rozbiórki motocykla na części pierwsze. Warto sprawdzić na tym etapie czy nasz motocykl jest kompletny. Jeżeli brakuje jakichś części, to możemy zacząć już je kompletować. Gdy mamy już rozebrany motor na części, należy oczyścić karoserię ze starej warstwy lakierniczej. Można tego dokonać przez piaskowanie lub ręcznie. Piaskowanie polega na oczyszczaniu karoserii przy pomocy kierowanego strumienia piasku na wybraną powierzchnię. Po piaskowaniu otrzymujemy dokładnie oczyszczona powierzchnię, która jest jednak podatna na korozję.

Inna metoda, która pozwala na oczyszczenie karoserii, jest obróbka ręczna. Do przeprowadzenia takiej obróbki wykorzystujemy różne odrdzewiacze chemiczne, papiery ścierne, pilniki oraz wiertarki ze specjalnymi końcówkami. Na taki rodzaj oczyszczania powierzchni lepiej się zdecydować gdy mamy do czynienia z delikatnymi elementami.

Spawanie

Gdy mamy oczyszczoną już ramę ze starej powierzchni lakierniczej, należy przystąpić do naprawienia ubytków powstałych w wyniku działania korozji. Robi się to poprzez spawanie, które najlepiej jest powierzyć fachowcom. Potrafią oni dokładnie naprawić nawet delikatną blachę, z której najczęściej wykonane są motocykle. Taka obróbka jest dość wymagająca, dlatego lepiej nie robić tego samemu. Gdy mamy już wspawaną karoserię motocykla to pokrywamy ją podkładem antykorozyjnym i przecieramy ją papierem wodnym o gradacji między 600, a 800.

Szpachlowanie

Następnym etapem jest wyrównanie wszelkich nierówności za pomocą szpachlowania. Wykonujemy je zgodnie z zalecaniami producenta szpachli. Ważne, by pamiętać, że szpachla najlepiej się nakłada i utwardza w temperaturze 18 stopni Celsjusza. Gdy uzyskamy już przez szpachlowanie w miarę równą powierzchnię, to pokrywamy całość warstwą podkładu. Całość przecieramy papierem ściernym, i jeżeli mamy zadowalająco gładką powierzchnię, to nanosimy kit natryskowy. Przecieramy go papierem wodnym, do momentu uzyskania gładkiej powierzchni.

Lakierowanie

Ostatnim etapem jest lakierowanie. Do wyboru mamy na rynku lakiery akrylowe oraz metaliczne. Jeżeli zdecydujemy się na lakierowanie tylko akrylem. to możemy całość wypolerować według zaleceń producenta. Można również nanieść na lakier klar, który nadaw więcej głębi koloru. Czas schnięcia polakierowanej powierzchni, to około 3 tygodnie. W tym czasie możemy zająć się renowacja innych elementów, a na koniec wszystko ostrożnie składamy w całość.