Regeneracja półosi napędowych - wszystko co musisz o niej wiedzieć
Jednym z najważniejszych elementów układu napędowego w pojeździe są półosie napędowe. To za ich pomocą przenoszony jest moment obrotowy z dyferencjału, bezpośrednio na koła pojazdu. Półoś napędowa składa się z kilku elementów, w których skład wchodzą dwa przeguby oraz wałek napędowy. Oznacza to, że niektóre elementy składające się na całą półoś napędową mogą ulegać uszkodzeniom. W tym artykule postaramy się przybliżyć wszystkie najważniejsze informacje na temat półosi napędowych w pojazdach.
Budowa półosi napędowych
Półoś napędowa jest zbudowana ze sztywnego wałka, a na jego końcach znajdują się przeguby, które stanowią ważną część całej półosi. Jeden przegub nazywany wewnętrznym, ulokowany jest przy skrzyni biegów, a drugi nazywany zewnętrznym znajduje się przy piaście koła. Ze względu na to, że półoś jest podatna na duże skręty podczas jazdy, to przegub wewnętrzny posiada przesuwne połączenia. Dzięki temu możliwy jest ruch przy małym kącie złamania. Przegub znajdujący się natomiast przy piaście umożliwia skręt kół.
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń i awarii półosi napędowych
Półosie napędowe pracują pod dużym obciążeniem w niewygodnych warunkach. Najczęściej uszkodzeniom ulegają przeguby zewnętrzne, a przyczyną ich awarii często jest nieprawidłowa eksploatacja tych elementów zawieszenia. Bardzo negatywnie na działanie tych elementów działa szczególnie gwałtowne ruszanie pojazdem przy skręconych kołach oraz przeciążenie samochodu za pomocą ładunku. Jeżeli źle rozmieścimy ciężki ładunek przewożony pojazdem, to w konsekwencji może dojść do uszkodzenia półosi. Dodatkowo zanieczyszczone przeguby oraz niekontrolowane przyśpieszanie również są przyczyną pojawiania się usterek. Przeguby są bowiem szczególnie wrażliwe na brud i inne zanieczyszczenia. Identyfikacja problemu z przegubami nie stanowi jednak problemu, dlatego podczas przeglądu z łatwością powinny być zdiagnozowane wszystkie problemy z półosią. Zanieczyszczenia mogą niszczyć przeguby szczególnie gdy dojdzie do pęknięcia lub rozszczelnienia gumowych osłon. Sama półoś może uleć także wykrzywieniu, gdy przewozimy zbyt ciężki ładunek.
Czy naprawa półosi napędowych jest opłacalna?
Półosie napędowe z reguły rzadko trafiają na warsztat mechaników, ponieważ są bardzo trwałym elementem. Najczęściej to niewłaściwe użytkowanie jest powodem problemów z tym elementem. Objawem tego, że nasze półosie mogą być uszkodzone, jest metaliczny stukot i zgrzyty podczas gdy koła są skręcone. Oprócz tego wszelkie drgania przenoszone na samochód świadczą o problemach z półosią.
Naprawiane półosie jest opłacalne, lecz zależy to od konkretnego przypadku. Jeżeli dojdzie do zniszczenia łożysk w przegubie zewnętrznym, to jednak lepiej zdecydować się na zakup nowych niż na regeneracje. Jeżeli zaś chodzi o samą półoś lub przeguby wewnętrzne, to ich regeneracja jest opłacalnym rozwiązaniem, ponieważ jest dużo tańsza niż zakup nowych części.